Wij mensen zijn geen solisten. Wij willen ten diepste met elkaar in verbinding komen. We willen voor een ander van betekenis zijn, ons erkend en gewaardeerd voelen en onderdeel uit mogen maken van een groter geheel. Dat diepe verlangen overstijgt de verschillende rollen die wij in het dagelijks leven innemen.
Zakelijk gezien geldt dus ook nog steeds de menselijke behoefte om met elkaar in verbinding te komen. Alleen dat in verbinding met elkaar komen is iets wat we door de jaren heen meer en meer verleerd zijn. We zijn er heel goed in geworden om contacten te verzamelen om zoveel mogelijk mensen aan ons netwerk toe te kunnen voegen. Maar het hebben van veel contacten en een groot netwerk zegt op zichzelf nog weinig. Contacten worden pas interessant wanneer je in plaats van de oppervlakkige gesprekken de diepgang met elkaar kunt vinden. Diepgang zorgt immers voor verbinding, verbinding zorgt voor gunning en gunning zorgt voor omzet en resultaat.
Een kwestie van tijd….
De praktijk wijst echter helaas uit dat we veel te vaak bezig met de alledaagse dingen en geen tijd maken om ons te verdiepen in onze contacten. Onze aandacht wordt getrokken door zaken die nu spelen, de korte termijn omzet die we willen behalen. Aandacht besteden aan onze contacten die in essentie nu niets opleveren past niet in dat tijdschema. Meestal besteden we pas tijd en aandacht aan onze contacten wanneer we ‘tijd’ hebben, en die tijd is vaak gekoppeld aan een periode van minder opdrachten en minder omzet. Dan hebben we vaak wel de tijd om onze contacten te benaderen, en niet alleen tijd MAAR ook een reden.
En daar gaat het mis. Want de reden waarom we dan contact opnemen is veelal doorzichtig en alleen gericht op onszelf. Dat heeft onze gesprekspartner ook door en dat zorgt voor weerstand en een verslechtering van de onderlinge relatie. Het is dus van belang dat je structureel aan relatie beheer doet en juist contact opneemt op de momenten dat je niets van een ander nodig hebt maar omdat je oprecht geïnteresseerd bent in hoe het met hem gaat.
Zoek de verdieping in het gesprek
Wil je de verbinding met een ander aan gaan dan zal je dus op een dieper niveau met elkaar in gesprek moeten komen. Probeer er achter te komen wat je gesprekspartner en jij gemeenschappelijk hebben, wat hem bezig houdt, waar zijn passie ligt en wat hem drijft. De beste vraag om achter de passie van een ander te komen vind ik persoonlijk: ‘Waarom doe je wat je doet?’. Maar ook ‘Wat is op dit moment je grootste uitdaging?’ is een goede vraag om een verdieping in je gesprek aan te brengen.
Zakelijk gezien doen mensen nog steeds zaken met mensen. En wij mensen hebben behoefte aan sociale interactie, verbinding en erkenning en waardering. Houdt dit altijd in je achter hoofd en handel er naar, je zal zien dat het je veel meer resultaat op zal leveren dan wanneer je alleen vanuit eigen gewin denkt en handelt.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid”][/vc_column][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid”][/vc_column][vc_column column_padding=”no-extra-padding” column_padding_position=”all” background_color_opacity=”1″ background_hover_color_opacity=”1″ column_shadow=”none” column_border_radius=”none” width=”1/1″ tablet_text_alignment=”default” phone_text_alignment=”default” column_border_width=”none” column_border_style=”solid”][/vc_column][/vc_row]
info@danitsjabulatoff.nl
+ 31 (0)6 28 56 08 69